Hvordan trene effektivt for å redusere handicapet ditt

How to train effectively for reducing your handicapHandicap er et begrep som benyttes i golf for å måle spillerens ferdigheter. En spillers handicap angir hvor mange flere slag enn banens par han/hun normalt trenger. Dette systemet jevner ut forskjellene i spillet, og legger til rette for at spillere på ulike nivåer kan konkurrere sammen. Det er de ulike golfklubbene som administrerer systemet, og det kreves normalt et visst handicap før man får adgang til å spille på en gitt golfbane.

Det er naturlig nok enhver golfspiller sitt mål å redusere handicapet sitt mest mulig. Hvert år ser man et stort frafall i golfsporten på grunn av at spillere ikke opplever fremgang og mister dermed motivasjonen. Dette skyldes imidlertid i stor grad at mange går hele vintersesongen uten å trene, og dessuten at mange trener alt for sjelden. For å få til å redusere handicapet sitt er det helt nødvendig å trene mer, og ikke minst trene riktig.

Når det gjelder hvor ofte man må trene finnes det ingen fasitsvar, men som en tommelfingerregel sies det at man må trene én gang i uka for å beholde gjeldende nivå. Jo mer treningstid man legger til utover dette, jo mer øker muligheten for å bli bedre. Det viktigste er imidlertid å trene effektivt når man først trener. Det er for eksempel liten vits i å slå en million slag med syver-jernet på treningsbanen – det er viktig å late som om man er på banen, og forholde seg til de samme rutinene.

Så langt det lar seg gjøre er det naturlig nok mest effektivt å trene på banen, og ikke på treningsfeltet. Videre anbefales det at man spiller 9-hullsrunder i stedet for 18-hullsrunder. Tiden man sparer på dette kan benyttes til å få inn en ekstra treningsøkt. Er man først nødt til å trene på treningsfeltet, er det dessuten viktig å visualisere alle slagene, og å bytte kølle ofte. Hvis man trener for ensidig på feltet, er det vanskelig å gjøre det bra på banen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *